Úprava fotografií technikou HDR - VASFOTOGRAF.COM

Úprava fotografií technikou HDR

Úprava fotografií technikou HDR není vhodná pro všechny typy fotografické tvorby, pamatujte na to.

Začneme nejprve s fotografií v Rawu, kterou chceme upravovat. Tuto fotografii si otevřeme v editoru Lightroom.

Můžeme použít automatické nastavení optimální expozice prostřednictvím tlačítka auto, případně ti zkušenější a znalejší prostředí editoru provedou nastavení dle svého uvážení. Vytvoříme si kopii fotografie prostřednictvím pravého tlačítka myši na mini náhledu upravované fotografie a použijeme volbu Create virtual copy.

Základem pro úpravu fotografií technikou HDR  jsou zdrojové soubory ve formátu RAW. Ten není podmínkou, ale umožní Vám pracovat s vašimi fotografiemi ve větším rozsahu s menší ztrátou kvality. Potřebujete fotografie pořízené s rozdílnou expozicí. To znamená již dopředu počítat s touto úpravou fotografií a proto použít stativu, protože změna aparátu při pořizování fotografie by mohla způsobit, že fotografie nebudou na sebe sedět a vznikne tak fotografie plná duchů. Bude-li se jednat o drobné vychýlení, program je schopen sám sobě pomoci a fotografie na sebe napasovat. Nicméně v určitých situacích se mu to nemusí dařit.

Fotíte-li do Rawu, můžete si fotografie s rozdílnou expozicí vytvořit ve Vašem foto editoru. Pokusíme si zde přiblížit tento postup ve foto editoru Lightroom, který patří k těm nejlepším a HDR editoru Photomatix Pro 3. Oba tyto nástroje si můžete stáhnout v trialové verzi na stránkách výrobce. Nejprve nainstalujte Lightroom a teprve potom Photomatix. Důvod je jednoduchý a to, že Vám Photomatix nabídne v průběhu instalace volbu, zda chceme instalovat plugin na export z Lightroomu a vy tak nebudete muset ručně exportovat upravené snímky z Lightroomu do Photomatixu.

Úprava fotografií technikou HDR

Foto Adobe Lightroom

S vytvořenou kopii budeme dále pracovat dle uvážení. Základním krokem je změna expozice fotografie prostřednictvím jezdce Exposure, kterým můžeme snímek podexponovat (ztmavit) či přeexponovat (zesvětlit). Nikdy by nám však neměli kraje histogramu opustit pole.

Úprava fotografií technikou HDR

Foto Adobe Lightroom

Další kroky, které mohou následovat, jsou Recovery, Fill Light. Snahou je vytvoření minimálně dvou fotografií, kdy jeden bude mít histogram situován na levou stranu pole a druhý naopak na pravou stranu pole (jeden snímek zaměřen na světlo, druhý na stíny).

Úprava fotografií technikou HDR

Eport fotografií z Adobe Lightroom do prostředí programu Photomatix

Takto upravené snímky si oba označíme prostřednictvím klávesy Shift a poklikem levým tlačítkem myši. Snímky nyní vyexportujeme do editoru Photomatix, prostřednictvím pravého tlačítka myši, volba Export, Photomatix Pro. První okno Vám nabízí základní nastavení importovaných souborů jako redukce chromatické aberace, redukce šumu, korekci horizontálního a vertikálního posunu fotografie včetně možnosti zpětného importu do Adobe Lightroom. Nastavíme požadované volby a můžeme potvrdit tlačítkem export. Poté dochází k převodu fotografií do druhého editoru. Doba převodu je závislá na výkonu Vašeho počítače, ale neměla by přesáhnout 10 sekund.

Úprava fotografie HDR

Úprava fotografie Photomatix – Tone mapping

V dalším kroku potvrdíme volbou Ok a po zpracování fotografie volbu Tone mapping.

Úprava fotografie technikou HDR

Úprava fotografie Photomatix

Poté dostáváte k dispozici složený snímek, kdy prostřednictvím levého panelu a jezdců můžete dál upravovat snímek dle Vašich představ až do finální podoby. Máte zde možnost ovlivňovat dramatičnost fotografie prostřednictvím jezdce Strenght, stejně tak barevnost Color Saturation a prostřednictvím jezdce Gama provádíme zesvětlení či ztmavení fotografie. Správnou pozici jezdců se zde nedozvíte, vše závisí na fotografii a konkrétní představě fotografa. Takže s chutí do toho a objevte kouzelný svět fotografie a techniky HDR.

Komentáře

comments